onsdag 27. april 2011

Slutt på moroa.

Da har det seg slik at jeg har vært hjemme i Norge i snart to uker, og har jobba nesten ei uke nå.
En periode på 14 uker i Østerrike er over, og det har vær vært en periode som har vært intensiv med tanke på inntrykk, opplevelser og læring. Jeg angrer ikke i det hele tatt på at jeg takket ja til denne turen, det er tvert i mot et stort høydepunkt i livet mitt.
Jeg har lært mye faglig, men denne turen gjør også noe mer enn å lære deg fag, den gjør så en vokser en del. Jeg har lært utrolig mye om meg sjøl, og tatt i mot mange sosiale utfordringer som en bare må hoppe inn i takle sjøl om en vil eller ikke. Du vokser litt på å komme til et land der ingen snakker språket ditt, og du må snakke enten engelsk eller tysk med alle venner, kjentfolk, og alle andre en skulle møte på.
Når jeg sitter her og skal prøve å beskrive hvordan alt har vært, kan jeg fortelle at det faktisk er veldig vanskelig. Kan bare si at jeg har hatt et optimalt opphold, og har trivdes både med alle nye kjentfolk og de jeg har reist sammen med.
Jeg kommer også til å anbefale dette på det sterkeste til alle som har muligheten til det senere.
Eneste jeg kan sette en finger på, er at oppholdet var for kort.

Kan innrømme at det på en måte er godt å være på jobb i Norge igjen. Men det er bare fordi kommunikasjonen går litt enklar enn nedi der. På en anna måte var det veldig lærerikt og spennende og måtte lære seg et nytt språk på den måten som jeg gjorde der. Var rett og slett tvunget til det.
Noe av det jeg syns var så dumt med et slikt kort opphold, er at det jeg begynte å lære der var nytt for meg. Altså så stor fokus på takkonstruksjoner. Uheldigvis kom jeg I en periode, slik at jeg akkurat ikke fikk være med på å produsere takstoler på stedet. Det tror jeg hadde vært artig og lært!
Fikk meg også gode kompiser gjennom jobben som det er synd og dra ifra.

Vil sende en stor takk!;

Først og fremst til Leonardo da Vinci programmet som ga meg muligheten til å ta turen.

Pål og Gard, som har hjulpet til meg forberedelser, og alt mulig anna rart som har med turen å gjøre

Maria m/fam, for all hjelp nedi der og ikkeminst utlån av bil!

Leonhard Maierhofer og resten av Wallner&Schemitsch for å få jobbe der i denna perioden.

Natalie og Thomas for lånet av vaskemaskin og for og ikke ha kasta ut meg og Ørjan.

Gerlinde for å ha lært oss tysk!

Jah, det tru je va det meste!





Bildet er fra da jeg var i Admont for å restaurere det gamle huset. Står tømmerkassa atte, men ha fått nytt topplokk. 

 Fant spiker når vi rev. hælvvaksin!


 Slik så tømmerkassa ut da. Den skulle sandblåses litt senere.


Utsikten fra arbeidsplassen i Admont 


Siste uka var jeg med på riving av hus. Litt artig det og, her har vi fjerna kull og stein som lå oppå tømmeret   


 Her ser du åssen det har vært på hele gulvet


Følte meg litt som en gruvearbeider etter å ha sett meg sjøl. Støva "bittelitt" der. Det kan du se både på bildet over og bildet under 

Var også med på å sette inn fire stk. takvinduer mens vi var der. Artig det også, for har ikke gjort det i Norge før. Sjøl om jeg tror krav til tetting på forskjellige måter er strengere her heme. 



To containere meg kull, grus og stein. Mye og måke ut på en dag!



Det var det jeg hadde for denne gang! Har definitivt ikke blitt min siste tur til Østerrike, håper på å dra ned igjen en liten tur allerede i løpet av dette året, men vi får se. Nok en gang takk til alle som gjorde dette mulig for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar