onsdag 9. februar 2011

Jobbstart!

Nå har je ikke blogga på ei stund, men det er det god grunn til!
Sist Onsdag kom en kompis av Ørjan på besøk, så da har det gått i ett fram til vi skulle på jobb mandag.
Vi har vært og sjekka ut litt mer av byen og omegn. På Lørdag var nok den mest slitne dagen. Vi fikk låne Bilen til Maria, så vi skulle finne et stort kjøpesenter i utkanten av Graz (West Center). Det var Ørjan, Jesper(kompisen), Håkon og jeg som dro dit. Det var det veldig mye artig å sjå der. Det var også en Intersport på 5 etg. der en sikkert kunne finne alt og mer til av sportsutstyr! Der hadde de også sky-walk i 5 etg. rett over inngangen, så det var åpent helt ned til 1 etg.
Skywalk er slik at en henger fast i ei skinne i taket, og går rundt ei hinderløype. Og der er utrolig adrinalinkick når en mister balansen, og det kjennes ut som en ska dette ned!
Etter å ha gått litt mer rundt og sett i butikker, kom vi på at vi også skulle kjøre go-cart. Etter å ha kjørt litt fram og tilbake fant vi endelig den vi skulle finne! Der kjørte vi 2 runder før vi fant ut at vi måtte dra tilbake. For samme kvelden hadde vi også blitt bedt til dattera til Maria, Rosemarie på Tequila-party. Vi kom litt sent, men det det vart fortsatt artig der!
Søndagen gikk med til å gire ned litt før jobbstart.

Plutselig var klokka 04.45 mandag den 7. februar, derfor jeg og Ørjan måtte stå opp for å eta frokost. Litt før kl. 6 forlot vi huset for å komme oss på hver vår jobb.
Ettersom det vart første dagen, så skulle jeg møte på kontoret. Derifra ble jeg og Håkon med to karer til en byggeplass sentralt i byen, det var en blokk som det skal bygges på ny toppetasje. Der jobber det 10 andre tømrere og murere, og ingen kan et kløyva ord engelsk. Så mandag var dagen en fant ut om en kunne tysk eller ikke. I førsten syntes jeg det hørtes håpløst ut, for alle som jobber der snakker forskjellige dialekter og forskjellige grebrokkenheter. Men i løpet av gårsdagen og dagen i dag har det løsna litt, så begynner å ta seg opp nå. Det var også veldig godt å starte å jobbe at, å føle en gjør litt nytte for seg!
Kan ikke sei så utrolig mye om forskjeller her og i Norge, for ha bare jobba i 3 dager. Men det er en del forskjeller på byggeplassen, og hvilket verktøy som er vanlig å bruke.
Skal komme tilbake med en mer nøye sammenligning etterhvert, men først og fremt har jeg nok med å involvere og etablere meg for arbeidstaker i firmaet. Når det er sagt, så er det hyggelige og artige folk jeg jobber med!

Høre væ fra meg at snart!


Her æ vi igang med sky-walking!






 Jesper på Schlossberg


Nesten rett møne!

1 kommentar:

  1. Hei Hans Kristian, jeg har ikke vært mye på bloggen din. Men så er det ei stund siden du skrev noe også!
    Fine bilder du har. Skriv litt mer fra livet i Graz!
    Hilsen Pål

    SvarSlett